Teach Kids and Have Fun!

Teach Kids and Have Fun!

People are taking fewer vacations, looking for sales and putting off large purchases. But once the country recovers, will we go back to the way we were?

Hear interesting predictions!!

Share

Reply to This

Replies to This Discussion

Van Dr Bart:

Wisten we maar wat 'the new norm' gaat worden. Ik hoop dat het bepaalde consumenten patronen zich zullen wijzigen. (Vorige week zaten Riky en ik in de sauna. De meeste mensen lijden tegenwoordig aan extreme zwaarlijvigheid. Het is niet om aan te zien. Ik heb Riky bezworen dat ik in het vervolg geblindoekt naar de sauna ga. Ik denk aan zo'n hoofdkapje dat valken vroegen droegen voordat ze voor de jacht werden losgelaten.) Ik heb het gevoel dat er een behoefte leeft aan een nieuwe levensstijl, waarin gezondheid, ecologie en spiritualiteit een rol spelen. Ik ben het eens met het commentaar in het radioprogramma dat de behoefte aan 'experience & travel' niet zullen verminderen.

Hoe je hierop kunt inspelen, weet ik niet goed. Alternative vormen van reizen zijn heel duur of veronderstellen een conditie die ouderen uitsluit. Ik denk dat de yoga traditie in het zoeken naar een nieuwe levensstijl misschien wel het meeste te bieden heeft (fitness, voedingsleer, meditatie en bovenal het 'beoefenen van tevredenheid').

Volgens mijn planning ga ik mij pas over vijf jaar met deze materie bezighouden (nog vier jaar Trafalgar en een jaar om het boek over de ND af te maken). De laatste tijd denk ik steeds vaker dat deze koerswijziging misschien te laat is. Vandaar mijn verzuchting 'terug naar de tekentafel'.

We moeten er maar eens over praten. Vooral omdat ik er van overtuigd dat de digitale wereld een steeds grotere rol zal gaan spelen, welke nieuwe levensstijl zich ook zal aandienen.

Reply to This

Van Gen WAJ Prins

Geliefde broers,

Bij het surfen over de webside van Dan kwam ik op de reactie van Bart en zocht vervolgens naar het radioprogramma wat ik wel vond maar niet kon afluisteren. Vandaar maar een reactie op de input van Dr. Bart.

Laat ik voorop stellen dat ik het zou betreuren dat de stelling wederom van toepassing wordt in die zin dat na de crisis wij weer doorgaan "op de slagroeier". Tegelijkertijd denk ik dat die kans groot is omdat wij immers moeilijk van "verworvenheden" kunnen afstappen. Alleen de kade keert het schip.

Persoonlijk ben ik van mening dat wij in de Westerse wereld (i.c. ook VS en NL) de plank in ons consumentengedrag keihard hebben misgeslagen. Niet alleen voor wat betreft voeding (laat ik mij met obesitas level 2 niet als voorbeeld nemen) maar ook wat betreft het algemene consumentengedrag. In mijn optiek zou de gehele Westerse wereld een paar flinke stappen terug moeten doen. Ons "geluk" wordt afgemeten aan wat wij hebben. Wij spiegelen ons aan anderen en gaan mee met de gekte van dit consumentengedrag.

Daarenboven leven wij in zijn algemeenheid op een veel te grote voet. Dit wordt ook de jeugd al vroeg bijgebracht en ik vrees dat de crisis ons niet een "lesje nederigheid" geeft. Daarenboven maken wij met dit overvloedige consumenten gedrag de wereld milieutechnisch tot een puinhoop.

Van belang zou zijn dat wij het "geluk" niet binden aan bezit (dat toch allemaal geleend is) maar aan innerlijk geluk. Ik ben het geheel met Dr. Bart eens dat wij de tevredenheid in iets anders moeten zoeken. Dat is overigens al moeilijk genoeg. Hoe de ommezwaai te bereiken? Geen idee. In mijn eigen huishouding (en ik heb toch niet veel last van de crisis) is het al moeilijk om een beweging op gang te brengen: "mag het allemaal een onsje minder". Niet omdat het financieel niet kan maar omdat het gewoon niet nodig is. Hier moeten wij toch mee beginnen lijkt me.

De norm moet mijns inziens veranderen maar dat zal heel lastig zijn. Wij in NL zijn gewend geraakt aan allerlei zaken (alles kan en moet kunnen, huizenprijzen zijn opgeklopt en wij kunnen alles aanschaffen al is het op de pof) en dan terug is moeilijk.

Ik begin maar met mezelf vandaag en kijk of ik weer enige verbetering kan brengen in mijn doen en laten.

Ondanks deze bespiegelingen hoop ik dat jullie een fijne dag hebben want daar gaat het om. Misschien nog een beetje spiritualiteit. In dat verband ben ik het onomwonden met Bart eens: fitness, voedingsleer, meditatie en bovenal het beoefenen van tevredenheid). Als geen ander is dat op mij van toepassing.

Reply to This

Reply to This

RSS

© 2009   Created by Daniel Prins on Ning.   Create a Ning Network!

Badges  |  Report an Issue  |  Privacy  |  Terms of Service